INSENTIF - INISIATIF...!


Fenomena aneh...
LATIHAN BINA AYAT:-
Binalah ayat dengan menggunakan pasangan perkataan di bawah tanpa menambah atau mengubahkan perkataan-perkataan tersebut.
  1. boleh    -    dapat
  2. jarang    -    jarang-jarang
  3. menemukan    -    menemui
  4. menghadiahi    -    menghadiahkan
  5. insentif    -    inisiatif
  6. fenomena    -    rasional
  • boleh (kebenaran/keizinan) - Saya boleh balik ke rumah awal pada hari ini kerana demam.    
  • dapat (kemampuan/kebolehan) - Saya dapat menjawab soalan Matematik itu dengan pantas.
  • jarang (renggang/tidak rapat) - Rambut saya semakin jarang.
  • jarang-jarang (tidak kerap) - Dia jarang-jarang balik ke kampung setelah berpindah ke bandar.
  • menemukan (terjumpa sesuatu) - Saya menemukan beberapa keping wang kertas lama di bilik itu.
  • menemui (menziarahi/mengunjungi) - Saya pergi menemui Pengetua di pejabatnya.
  • menghadiahi (KKT > objek orang) - Saya menghadiahi kakak seutas jam tangan.
  • menghadiahkan (KKT > objek benda) - Saya menghadiahkan seutas jam tangan kepada kakak.
  • insentif (galakan/dorongan) - Mereka mendapat insentif berbentuk wang atas kejayaan mereka.
  • inisiatif (usaha/cara) - Pelbagai inisiatif telah diambil untuk membendung masalah disiplin pelajar.
  • fenomena (keadaan/suasana) - Fenomena berjerebu berpunca daripada pembakaran terbuka.
  • rasional (waras/matang) - Kita mestilah berfikiran rasional apabila berhadapan dengan kesulitan.

Comments

  1. terbaik lah cikgu....terima kasih kerana tunjuk ajar

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts