HOTS...!

Sistem pendidikan di Malaysia melalui aspirasi murid dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-3025 (PPPM) memerlukan mereka mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) atau Higher Order Thinking Skills (HOTS) yang amat bersesuaian dengan keperluan pembelajaran abad ke-21.
Kemahiran berfikir aras tinggi memerlukan murid menggunakan minda secara meluas untuk menghadapi cabaran-cabaran baharu.
Ledakan teknologi maklumat telah mengubah landskap pendidikan di peringkat global apabila guru bukan lagi pendeta di atas pentas untuk menjadi rujukan murid tetapi hanya menjadi fasilitator di sisi murid.
Maklumat dapat dicapai oleh murid melalui pelbagai corak pembelajaran yang berlaku dalam talian atau dengan kata lain proses pembelajaran berlaku lebih awal daripada proses pengajaran.
Dalam hal ini murid harus mampu menggunakan daya pemikiran mereka untuk menganalisis maklumat yang mereka terima.
Penggunaan minda secara meluas berlaku apabila seseorang itu perlu mentafsir, menganalisis atau memanipulasi maklumat untuk menjawab soalan atau menyelesaikan masalah yang dikemukakan (Onosko dan Newmann, 1994).
Peluasan maklumat yang sedia ada dalam minda bertujuan menghasilkan sesuatu yang baharu atau asli. Masalah-masalah yang mempunyai pelbagai kemungkinan penyelesaian merupakan nadi kepada Pemikiran Aras Tinggi (Zevin, 1995).
Di Malaysia konsep Pemikiran Aras Tinggi ini sudahpun dilaksanakan dan soalan-soalan yang bercirikan HOTS diselitkan dalam setiap peperiksaan.
Walau bagaimanapun pelbagai strategi harus dibentuk untuk meningkatkan lagi pemahaman konsep ini.
Oleh itu satu reka bentuk strategi yang mampu memudahkan guru dan murid melaksanakannya dalam proses pembelajaran dan pengajaran diperlukan.
Dalam konteks ini Pakar Motivasi dan Pensyarah Cemerlang Gred Khas C, Dr. Ismail Zain dalam penyelidikannya telah berjaya menghasilkan reka bentuk strategi untuk dijadikan panduan kepada guru dan murid bagaimana memupuk kemahiran aras tinggi dalam kalangan mereka.
Malah, lebih membanggakan reka bentuk strategi itu diterima untuk pembentangan dalam beberapa siri persidangan akademik di peringkat antarabangsa seperti di Itali dan di Paris, Perancis anjuran International Journal of Arts and Science (IJAS) yang berpusat di Amerika Syarikat.
Reka bentuk strategi ini juga dimuatkan dalam Jurnal antarabangsa iaitu dalam The Macrotheme Review: A multidisciplinary journal of global macro trends. Dalam siri keluaran khas The Macrotheme Review 2(2), Spring 2013 Special Issue On Education And Training.
Menyedari kepentingan Kemahiran Berfikiran Aras Tinggi dalam kalangan murid dan pencapaian yang ditunjukkan oleh Dr. Ismail di peringkat antarabangsa, justeru Unit Pendidikan Utusan Malaysia menjemput beliau menyebarluaskan ilmu dalam Siri Program Motivasi dan HOTS pada cuti sekolah nanti.
Pengisian program selama tiga hari ini, antaranya termasuklah sesi pengenalan HOTS berdasarkan pengalaman Dr. Ismail berinteraksi dengan pakar pendidik di peringkat antarabangsa dan strategi menjawab soalan HOTS dalam beberapa subjek oleh guru pakar.
Impak seminar ini nanti akan membolehkan murid memahami dan mengaplikasikan HOTS dengan lebih mudah dan mampu menjawab soalan-soalan yang bercirikan HOTS dengan lebih yakin serta tepat.


Sumber: Utusan Malaysia 28 Oktober 2013


Comments

Popular Posts